SPÓJNOŚĆ FILMOWEJ WERSJI

SPÓJNOŚĆ FILMOWEJ WERSJI

W serii przywołanych dokonań kwestia „co?” wiąże się w szczególny sposób z perspektywą „jak?”. Problemem podstawowym dla ówczesnych adaptatorów była spójność filmowej wersji. Formuła, jaką z reguły wybierali, stanowiła efekt autorskiego kompromisu: między zamiarem stworze­nia czegoś równie ambitnego i atrakcyjnego jak literacki pierwowzór – z jed­nej strony, a niemożliwością osiągnięcia w pełni zadowalającego rezultatu – z drugiej. Nie przypadkiem zwróciliśmy wcześniej uwagę na metraż. Nawet naj­bardziej ambitne z tych przedsięwzięć jak Melifesowska „Podróż na księżyc” (16 minut projekcji) mogły stać się na ekranie co najwyżej ciągiem kilkuna­stu czy kilkudziesięciu ujęć o dość luźnych, wobec braku wykrystalizowanych reguł montażowych, związkach konstrukcyjnych. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *