KLUCZ DO ZAGADKI

KLUCZ DO ZAGADKI

Klucza do zagadki wyróżników należy szukać u Langa wcześniej, jeszcze w latach dwudziestych, choć potwierdzenie jego trafności może przynieść do­piero perspektywa całego dorobku reżysera. Oto dwa antagonistyczne nurty sztuki niemieckiej lat dwudziestych: ekspresjonizm – i zwró­cona przeciw niemu „nowa rzeczowość” (Neue Sachlichkeit). Z pozoru sądząc, wszelki styk obu tych nurtów jest praktycznie niemożliwy, a jednak.Spróbujmy skojarzyć z sobą dwa sprzeczne wektory dążeń, jakie daj się zauważyć w praktyce twórczej L^nga. Z jednej strorfy – programowa niechęć do mimetycznego naśladownictwa rzeczywistości; nastawienie na przekaz wewnętrznego świata ludzkich myśli i przeżyć; ekspresja jako podstawowa dominanta i wartość estetyczna; symboliczny charakter uniwersum sztukijkre- owanie wizji bohatera filmowego jako Człowieka „w ogóle” (Społeczeństwa czy Ludzkości); nie słabnąca fascynacja irracjonalną stroną motywów ludzkich działań; i wreszcie widoczne we wszystkich filmach tego reżysera ambicje filozoficzne.  

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *