EFEKT KATHARSIS

EFEKT KATHARSIS

o innego jednak katartyczna funkcja widowi­ska, którą potrafił obmyślać z niezwykłą maestrią. Przykład szczególnie finezyjny stanowi „Kobieta w oknie” (1944). Głębszy sens kompozycji tego filmu tkwi w tym, że – inaczej niż w wielu innych ówczesnych kryminałach a- merykańskich – motyw zbrodni i gwałtu jest w nim zaledwie zasugerowany. Profesor „dokonuje” swych strasznych czynów we śnie, filmowa opowieść ujaw­nia tylko jego ukryte pragnienia i lęki. Realizm motywu nie jest przez to słabszy, a sama intryga – mniej prawdopodobna. Wymowa całości – spointowanej ramą snu – okazuje się identycznie mocna, ale nierównie bardziej bliska po­słannictwu sztuki poprzez efekt katharsis. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *